donderdag 14 oktober 2010

Lesgeven in de wereld van uitersten.


BraeBurn------------------------------------------------------------------------------------------------------KNN


Sinds begin september geeft ik les op twee plekken die een enorm groot contrast zijn van elkaar.

Elke maandag en dinsdag geef ik les in art and design op Braeburn international school. Dit is een school die zo duur is dat alleen de Keniaanse elite en veel expat kinderen hier les kunnen volgen. De school is gevestigd op een compound achter een groot hek en met allerlei faciliteiten voor de scholieren. Zo zijn er tennisbanen, zwembaden, voetbalvelden, squash-, fitness-, danszalen, je kunt muziekles volgen en nog veel meer. Vanaf het zwembad kijk je zo de sloppenwijk in... Nairobi is een stad van uitersten... Ik geef les in de bovenbouw klassen year 9 t/m 11, wat vergelijkbaar is met de 3 t/m 5 Havo. De klassen zijn klein tot erg klein. Zo zijn er in de Year 10 klas maar 3 leerlingen, ik wist niet dat het zo lastig was om les te geven aan zo'n kleine groep... Je geeft snel te veel aandacht.

Ik geef les op deze school als stagair, zodat ik als het goed is binnenkort mijn leraren graad als kunst docent ga halen.



Daarnaast geef ik elke vrijdag les in filmmaken bij Kibera Nieuws Network (KNN), over contrasten gesproken... Kibera is de grootste sloppenwijk van Kenia, volgens sommigen zouden er een miljoen mensen wonen. Er is laatst onderzoek gedaan naar dit aantal, en het zou niet kloppen.... er zouden 'maar' 170.000 mensen wonen.

KNN is een groep van ongeveer 15 jongeren uit Kibera die nieuws raportages maken in Kibera. Het is onderdeel van een project waar ze de eerste keer Kibera in kaart hebben gebracht, "Map Kibera", en daar aan gekoppend de community een platform hebben gegeven om informatie/nieuws met elkaar te delen via mobiel, "Voice of Kibera". Vanuit deze twee innitiatieven in KNN ontstaan. Momenteel opereren deze drie platformen naast elkaar.

Zie ook:

http://mapkibera.org/
http://voiceofkibera.org/
http://www.youtube.com/user/KiberaNewsNetwork

Momenteel heeft KNN alleen nog maar een Youtube kanaal, maar we willen zo snel mogelijk een echte website maken waar de video's op kunnen worden aangeboden + meer info. Om de kwaliteit van de video's een beetje te verbeteren geef ik les in filmen, editten en presenteren. De jongeren zijn in tegenstelling tot de leerlingen in BraeBurn super gemotiveerd en willen heel graag leren. Het fantastisch om te zien hoe serieus ze proberen de video's zo goed mogelijk te maken en zelf proberen te verkopen aan de lokale TV. Helaas is de apparatuur op dit moment niet professioneel genoeg aan TV kwaliteit te kunnen voldoen, omdat ze filmen met Flip camera's. Terwijl de footages uniek zijn en vaak niet door de grote zenders kunnen worden opgenomen omdat ze Kibera niet goed genoeg kennen en het soms gevaarlijk kan zijn.

Lesgeven in Kibera

Restaurant waar we altijd lunchen

Kibera

Geen opmerkingen:

Een reactie posten