zondag 19 september 2010

Ouders op bezoek en verjaardag

(Veel van onderstaande foto zijn door mijn vader genomen, waardoor hij er helaas niet op staat)

Een week geleden zijn mijn ouders aangekomen in Kenia om ons op te zoeken en het land te zien. De eerste ochtend zijn we direct naar Mombasa gevlogen en zijn we met een huurauto naar de mooie stranden van Diani gereden. Waar we overnachtten in soort boomhutten tussen de apen.

Mombasa is de tweede stad van Kenia en gebouwd op een eiland. Het heeft een grote binnenhaven tussen het eiland en het vaste land, hierdoor is het de belangrijkste havenstad van Kenia. Zaterdag werd Suikerfeest gevierd. Omdat het merendeel van de bevolking aan de kust moslim is, was er een grote groep mensen op de been en hadden de meisjes schitterende prinsessen jurken aan.

We zijn een dag in Mombasa geweest en alles gezien wat de Lonely Planet adviseert. Eerst hebben we Fort Jezus bewonderd, een fort gebouwd door de spanjaarden en portugezen in 1593 en vervolgens een wandeling gemaakt in de oude stad.

Fort Jezus en de oude stad

Het is de eerste keer dat m'n ouders in Afrika zijn. Het is interessant om te merken over welke dingen zij zich verbazen, die voor ons niet meer opvallen.

Terug in Nairobi heb ik ze zo veel mogelijk laten zien, naast toeristische attracties hebben we ze meegenomen naar ons werk en andere plekken waar we vaak komen. Het is fijn dat ze zo een beter beeld hebben hoe wij hier leven. Nairobi is een stad van uitersten, er is veel armoede maar je kunt ook leven in extreme luxe. Zo zijn we vanuit het business centrum waar Simon werkt, waar iedereen in pak loopt, naar mijn werk in Kibera gegaan. Ik geef hier een dag per week filmles bij Kibera News Network. Een van de studenten heeft mijn ouders meegenomen de wijk in en naar een project waar ze sieraden maken van bot.

Kibera en het project met de sieraden van bot

Afgelopen donderdag was ik jarig. Ik vond het heel bijzonder dat mijn ouders er waren om dit met mij te vieren! Gister heb ik met hulp van studenten uit Kibera een feest georganiseerd in de tuin van ons appartementen complex. Naast de beroemde chocolade taart gemaakt door mn moeder, hebben een aantal veel zorg en tijd gestoken in het maken van chapati's (soort pannenkoeken zonder melk en eieren), stew (vlees) en rijst. Het was erg gezellig en we hebben met z'n allen gedanst. Ik vond het erg leuk om op deze manier een feestje te vieren met mijn nieuwe vrienden, collega's en buren.

Vanmorgen hebben we m'n ouders uitgezwaaid. Ze gaan met een georganiseerde reis door Kenia, waarbij de Mount Kenia en diverse Nationale parken aandoen.

2 opmerkingen:

  1. Hey Eef!

    Leuk om te lezen! Leuk om een beetje een idee te krijgen en wat beelden erbij te zien! Geeft toch wel een heel goed beeld! Tof! Veel plezier en succes nog! Liefs Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Evelien en Simon!!

    Ik vind jullie blog erg tof! Mooie plaatjes ook! Hebben jullie in Nairobi ook zo'n mooi huis op palen? ;-) Succes met al jullie projecten en wie weet tot eind dit jaar??? Liefs, Adam

    BeantwoordenVerwijderen